دندې او صلاحیتونه
د دولتي شرکتونو د قانون د لسمې مادې له مخې، د دولتي شرکتونو د څارنې بورډ لاندې واکونه او دندې لري.
۱: د دې قانون د حکمونو له مخې د دولتي شرکتونو د څارنې بورډ د مرکزي دفتر په توګه د دولتي شرکتونو د چارو د مشورې، څارنې او انسجام په موخه جوړېږي. د دولتي شرکتونو د څارنې بورډ د غړو د معاش اندازه د افغانستان د اسلامي جمهوریت د کابینې له خوا ټاکل کیږي.
2. د دولتي شرکتونو د څارنې بورډ لږ تر لږه په میاشت کې یو ځل غونډه کوي.
3. د دولتي شرکتونو د څارنې بورډ د څارنې په برخه کې لاندې دندې او وړتیاوې لري:
لومړی: د دولتي شرکتونو د فعالیتونو څارنه، ترڅو د قوانینو او ملي پرمختیایي پلانونو سره همغږي یقیني شي.
دوهم:- د دولتي شرکتونو د ستراتیژۍ او عملیاتو څیړل.
دریم: د دولتي شرکتونو د فعالیت ارزول او د دولتي شرکت د موجودیت د اړتیا او نشتوالي په اړه د افغانستان د اسلامي جمهوریت کابینې ته د طرحې وړاندې کول تر څو کابینه وکولای شي د مالیې له وزارت سره په دې اړه مشوره وکړي. د شرکت خصوصي کول، ادغام، بیا تنظیم یا ساده کول. حکومت پریکړه کوي.
څلورم: د دولتي شرکتونو لپاره د مالکیت د چوکاټ د پالیسۍ جوړول.
پنځم: د عامه شرکتونو د مدیریت او اخلاقي معیارونو ټاکل.
شپږم:- د دولتي شرکتونو د فعالیتونو د ارزونې سیستم جوړول.
اووم:- د دولتي شرکتونو د ستراتیژۍ د ارزونې، بودیجې او فعالیت د سیستم جوړول.
اتم: د دولتي شركتونو د فعاليت ارزونه او د دولتي شركت د سوداګريزو فعاليتونو او تنظيمي كړنو تر منځ د تناقض په صورت كې د ماليې وزارت په مشوره د افغانستان اسلامي جمهوريت كابينې ته د وړانديز وړاندې كول. د پالیسي جوړونې او تنظیمي فعالیتونو څخه د سوداګریزو فعالیتونو جلا کولو په اړه، یا اړونده دولتي ادارې ته د شرکت د وړتیا لیږدولو یا بل حل په اړه چې ډاډ ترلاسه شي چې د دولتي شرکت سوداګریز فعالیت او د تنظیم کونکي فعالیت ترمنځ هیڅ ډول تناقض شتون نلري.
نهم:- د جزا او مجازاتو د پاليسۍ جوړول او د هغې د تطبيق څارنه.
لسم: – د مالي راپور ورکولو پالیسي جوړول او د هغې پلي کول.
11م: – د شریکانو د غونډو د تنظیم لپاره د طرزالعمل رامینځته کول او د هغې پلي کول.
دولسم:- د دولت ونډه اخیستونکي ته مشوره ورکول او د رای ورکولو له حق پرته د ونډو اخیستونکو د عمومي مجمع په غونډو کې ګډون.
ديارلسم: د دولتي شرکتونو د فعاليتونو مطالعه، ارزونه او د اړتيا په صورت کې د هغوى د فعاليتونو او مديريت په اړه دعوه کوونکي.
څوارلسم: د مالیې وزارت او نورو دولتي سهم لرونکو، دولتي شرکتونو ته د دولتي شرکتونو د اهدافو د ټاکلو په اړه د تخنیکي مشورې ورکول او د دولتي شرکتونو د فعالیت د څارنې په برخه کې له هغوی سره همکاري کول ترڅو خپلو موخو ته ورسیږي.
پنځلسم: – د دولتي شرکتونو د فعالیتونو د شفافیت او قانونیت د تامین په خاطر څارنه.
شپاړس هم: – د شریکانو د عمومي اسامبلې او د دولتي شرکتونو د مدیرانو بورډ د غونډو د تنظیم لپاره د طرزالعملونو جوړول.
4. د بشري منابعو په برخه کې د دولتي شرکتونو د څارنې بورډ لاندې دندې او وړتیاوې لري:
لومړی:- د اداري اصلاحاتو او ملکي خدمتونو د خپلواک کمیسیون له خوا د مدیره هیئت لپاره د نوماندانو له لیست څخه د دولتي شرکت د مدیره هیئت د غړو ټاکل.
دوهم: د مدیره هیئت د غړو د شمیر او وړتیا په اړه د دیرشمې مادې او د اساسنامې د شرایطو سره سم.
دریم:- د دولتي شرکت د مدیره هیئت د غړو او چارواکو د کړنو ارزونه.
څلورم: د دولتي شرکتونو د بورډ د غړو، چارواکو او نورو کارکوونکو د اجرااتو په اړه د عامه شرکتونو د معاشونو، امتیازاتو او پالیسیو د اندازې ارزونه او د عامه شرکتونو د داخلي پالیسیو د تعدیل لپاره د فیډبیک یا غوښتنو وړاندې کول.
پنځم: د دولتي شرکت د مدیره هیئت د غړیو او یا د مسوولینو د دندې ځنډول یا ګوښه کول د عمل په پلي کولو کې د مدیریت معیارونو سره د سرغړونې یا پاتې کیدو په صورت کې یا د دولتي شرکت د بورډ غړي لخوا د عمل څخه انکار کول.
شپږم: د دولتي شرکتونو د کارکوونکو د معاشونو د اندازې په اړه د مطالعاتو ترسره کول او د اداري اصلاحاتو او ملکي خدمتونو له خپلواک کمیسیون سره په مشوره د افغانستان اسلامي جمهوریت کابینې ته د نظریاتو وړاندې کول. د فیډبیک سیسټم د استعدادونو جذب او د دولتي شرکت لپاره له مالي پلوه مناسب او باثباته دی.
اووم:- د دولتي شرکتونو د بشري منابعو او سرمایې څخه د اغیزمنې استفادې د لارو چارو تحلیل او څیړنه.
اتم: د هغو پروګرامونو چمتو کول او پلي کول چې پر بنسټ یې د دولتي شرکتونو مسؤلین او اداري کارمندان په دوره توګه په مختلفو شرکتونو کې دندې ترسره کوي. د اداري کارکوونکو د پروګرام چمتو کول او پلي کول د اداري اصلاحاتو او ملکي خدمتونو د خپلواک کمیسیون په مشوره ترسره کیږي.
5. وزیر نشي کولی د مدیره هیئت غړی وي.
6. د دولتي شرکت د مدیره هیئت غړي چې په دولتي ادارو کې له 50٪ څخه کم ونډې لري د ونډې اخیستونکو په پریکړې ټاکل کیږي، ټاکل کیږي او ګوښه کیږي.
7. د دولتي شرکتونو د څارنې بورډ کولی شي د دې مادې په 5 برخه، 4 فقره کې لیست شوي د دولتي شرکتونو د رییسانو د بورډ د غړو او چارواکو د دندو د تعلیق موده وټاکي، د ماهیت پورې اړه لري. او د زیان اندازه.
8. هغه طرزالعمل او پروګرام چې د دې مادې په 8 برخه، 4 فقره کې لیست شوي، د دې قانون له پلي کیدو وروسته به په دولسو میاشتو کې چمتو او پلي شي.
9. په مالي برخه کې د دولتي شرکتونو د څارنې بورډ لاندې دندې او وړتیاوې لري:
لومړی: د دولتي شرکتونو کلنۍ بیلانس پاڼه او د درې میاشتني فعالیتونو د راپورونو تحلیل او بیاکتنه او په اړه یې د مدیره هیئت ته د نظریاتو وړاندې کول.
دوهم: د کلني بیلانس پاڼې او درې میاشتني راپور پر بنسټ د دولتي شرکتونو د مالي او اقتصادي فعالیتونو د څارنې او ارزونې ترسره کول.
درېیم:- د دولتي شرکتونو د مالي او اقتصادي چارو په اړه د طبیعي اشخاصو د شکایتونو ارزول او د ارزونې راپور اجرائیوي رئیس ته وړاندې کول.
څلورم: د مالیې وزارت د وړاندیز پر بنسټ د دولتي شرکتونو لپاره د لارښوونو او لارښوونو صادرول او د مالي خطرونو د کمولو او د مالي سیسټمونو، مالي کنټرول او مالي راپور ورکولو سیسټمونو د ښه والي په موخه د کاري اهدافو ټاکل.
پنځم: د مالیې وزارت سره د شرکت په وړاندې د لوړ مالي خطرونو په قضیه کې د حلونو پلي کولو او په ځانګړې توګه د دولتي شرکتونو په وړاندې د مالي بحران د لوړ خطرونو په صورت کې د مالیې وزارت لخوا وړاندیز شوي حلونو پلي کول.
شپږم: د دولتي شرکتونو د مالي بیاکتنې (تحقیق) غوښتنه، مالي بیانات، کتابونه او ریکارډونه د دولتي شرکتونو د پلټونکو یا خپلواکو بیاکتنې (تحقیق) موسسو لخوا د دولتي شرکتونو څخه د استفادې لپاره.
اووم: د دولتي شرکت د مالي بیانونو ارزونه او د اړتیا په صورت کې د مدیره هیئت په همکارۍ د هغې د تعدیل غوښتنه.
اتم:- د شرکت د لاسته راوړنو او کلني بیلانس سره د منظم ربعوار راپورونو له مخې د دولتي شرکتونو لخوا په وخت د مالیاتو تادیه کول.
نهم:- د دولتي شرکتونو د سوداګریز پلان او کلنۍ بودیجې تصویب.
لسم:- د غیر سوداګریزو موخو یا د عامه سکتور د مکلفیتونو د تمویل لپاره د پالیسۍ چمتو کول چې دولتي شرکتونو ته سپارل کیږي.
10. د دولتي شرکتونو تفتیشونه او د دې مادې په 6 برخه کې لیست شوي خپلواکه بیاکتنه (تحقیقات) د دولتي شرکتونو د نظارت بورډ لخوا ټاکل کیږي.
11. مالي بیاکتنه (تفتیش) په هغه صورت کې ترسره کیږي چې دولتي شرکت د دې قانون په 36 ماده کې درج شوي منظم بیاکتنې (تحقیقاتو) شرایط نه وي یا په نورو قضیو کې چې د دولتي شرکتونو نظارت بورډ اړین ګڼي.
12. د راپور ورکولو په برخه کې د دولتي شرکتونو د څارنې بورډ لاندې دندې او وړتیاوې لري:
13. د مالي کال له پای ته رسېدو وروسته د نهو ورځو په اوږدو کې د دولتي شرکتونو د څارنې بورډ د دولتي شرکتونو د فعالیتونو کلنی راپور چمتو کوي، سترې اقتصادي شورا او ملي شورا ته یې وړاندې کوي او په راتلونکې میاشت کې یې خپروي. د عامه معلوماتو لپاره اړونده ویب پاڼه.