سرپرست وزارت مالیه بالای فعال سازی تمام شرکت های دولتی تاکید ورزید

سرپرست وزارت مالیه.jpg

25 جوزا 1402

هیئت رهبری ریاست عمومی شرکت های دولتی تحت ریاست محترم عبدالحمید آخندزاده در مورد وضعیت کلی شرکت های دولتی به محترم الحاج مولوی محمد ناصر آخند، سرپرست وزارت مالیه معلومات ارائه کرد.
هیئت رهبری ریاست عمومی شرکت های دولتی گفت که در افغانستان در حدود ۴۲ شرکت دولتی و یک تصدی وجود دارد. ۳ شرکت ( شرکت صنایع محابس، میوه کندهار و شرکت هوایی باختر) منحل گردیده اند. ایشان علاوه نمودند که از جمله شرکت های نامبرده ۱۱ شرکت دولتی به ادارات سکتوری مربوطه انتقال یافته اند و هم اکنون ۳۲ شرکت دولتی تحت مدیریت ریاست عمومی شرکت های دولتی وزارت مالیه فعالیت می نماید.
رهبری ریاست عمومی شرکت های دولتی یادآورشدند که از جمله ۳۲ شرکت دولتی که زیر چتر وزارت مالیه فعالیت می نمایند در حدود ۸ شرکت آن فعالیت اساسی ندارند و ما در تلاش استیم تا در آینده های نزدیک ۵ شرکت را از نو فعال بسازیم و کارهای مقدماتی در زمینه فعال سازی آن جریان دارد.
ریاست عمومی شرکت های دولتی در مورد وضعیت کنونی شرکت های دولتی که از اثر جنگ های ۴۰ ساله ماثر گردیده و اکثرا در وضعیت رکود قرار داشتند نیز به رهبری وزارت مالیه معلومات ارائه کردند. ایشان گفتند که شرکت های دولتی نقش مهمی در اقتصاد کشور تامین رفاه جامعه داشته و می تواند منحیث چشمه جدید عوایدی به بودجه ملی کشور کمک نمایند.
در این نشست رهبری ریاست عمومی شرکت های دولتی در مورد فعالیت ها و دستاوردهای ریاست عمومی شرکت های دولتی نیز اشاره نموده و گفتند که با آمدن امارات اسلامی افغانستان ۱۲ شرکت جدید از نو فعال شده و ارزش ۱۶ شرکت دولتی ۴۲ میلیارد افغانی افزایش یافته است همچنان بعد از تحولات اخیر در کشور ۱۹۰۰۰ هزار جریب زمین از نزد غاصبین به نفع دولت رها شده است. ایشان یادآور شدند که اکنون اغلب شرکت های دولتی از ضرر به نفع آمده اند و بیشتر از قبل به دولت مالیه می دهند. با اتخاذ تصامیم که روی دست است قرار است از طریق تطبیق طرح های اصلاحی و جلب سرمایه گذاری فعالیت شرکت های دولتی توسعه یابد.
همچنان طرح ریفورم سرتاسری برای شرکت های دولتی ایجاد شده است که در جریان سال جاری تطبیق می شود و برای مردم زمینه کاریابی را مساعد خواهد کرد. علاوتا برای کارکنان مسلکی زمینه استخدام را از طریق رقابت آزاد مساعد می کند. ریاست عمومی شرکت های دولتی از تمامی سرمایه گذاران و کارکنان مسلکی دعوت می نماید تا روند توسعه کشور سهیم شوند.
در اخیر رهبری ریاست عمومی شرکت های دولتی مشکلات، پیشنهادات و چالش های فرا راه شرکت های دولتی را به استماع مقام وزارت مالیه رسانیدند.
سرپرست وزارت مالیه بعد از استماع گزارش جامع دستاوردها، فعالیت ها، مشکلات و چالش های شرکت های دولتی، از فعالیت ها، کارکردها و تلاش های رهبری وزارت مالیه اظهار قدردانی و از همکاری همه جانبه خویش با بخش شرکت های دولتی اطمینان داد. ایشان بر پیشرفت در بخش شرکت های دولتی تاکید ورزیده و هدایات لازم را جهت بهبود امور شرکت ها دادند.


وی گفت با توجه به امکانات موجود کارهای بزرگی طی دو سال اخیر در شرکت های دولتی صورت گرفته ولی ما هرگز آنرا بسنده نمی دانیم و رهبری ریاست عمومی باید تلاش های بیشتری نمایند تا شرکت های دولتی از وضعیت رکود خارج شوند و به صورت تدریجی به پا ایستاده شوند و منحیث چشمه جدید عوایدی به بودجه ملی کشور کمک نمایند.