تکمیل شدن فاز اول کانال قوش تیپه

خبر.jpg

11 میزان 1402

مسئولان دولت ا.ا.ا می گویند که فاز نخست کانال قوش تیپه به طول ۱۰۸ کیلومتر تقریبا به پایه اکمال رسیده است و قرار است که در آینده های نزدیک به بهره برداری برسد. به گفتۀ یکتن از مسئولان اجرایی شرکت انکشاف ملی آب از سربند به ۴۲ کیلومتری کانال قوش تپه جاری شده است و زمینه برای جاری شدن آن به طول ۶۶ کیلومتر دیگر نیز آماده است.
معاون اداری ریاست الوزرا می‌گوید، با تکمیل شدن پروژه ملی قوش‌تیپه، افغانستان در تولید غله‌جات به خصوص تولید گندم به خودکفایی خواهد رسید.
همچنان مسئولان شرکت انکشاف ملی می گویند که فاز نخست کانال بزرگ قوش‌تپه در حال تکمیل‌شدن است و کارهای سربند و ساخت پُل‌ها روی جاده و راه‌آهن مزارشریف – حیرتان در مناطقی که این کانال می‌گذرد، به‌سرعت در جریان است.
گفتنی است که کانال قوش‌تپه طی ۳ فاز اجرا می‌شود و آب آن از بخشداری‌های خلم، نهرشاهی و دولت‌آباد استان بلخ عبور کرده و به بخشداری‌های آقچه، مردیان و خواجه دوکوه استان جوزجان رسیده و از آنجا به بخشداری اندخوی استان فاریاب سرازیر می‌شود. 
در مسیر این کانال بزرگ آبی چندین آبگردان، سیستم‌های آبیاری و سد کوچک برای تولید برق در نظر گرفته شده که با اجرای آن در یک سال ۹ میلیارد متر مکعب آب ذخیره و ۶۰۰ هزار هکتار زمین خشک به زمین آبی تبدیل خواهد شد. این پروژه در ۳ مرحله (فاز) اجرا می‌شود
مرحله اول به طول ۱۰۸ کیلومتر از کناره رود آمودریا در ولسوالی کلدار بلخ آغاز تا بخشداری دولت‌آباد بلخ ادامه دارد.
مرحله دوم به طول ۱۷۷ کیلومتر از ولسوالی (بخشداری) دولت‌آباد ولایت بلخ تا ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب ادامه دارد.
و مرحله سوم نیز به توزیع زمین‌های زراعتی تخصیص می‌یابد.