نگاه اجمالی بر احیای مجدد شرکت انکشاف صنایع دستی

SOCs logo.jpg

شرکت دولتی انکشاف صنایع دستی افغانستان درسال ۱۳۴۵ درچوکات وزارت معادن ایجاد شد که بعداّ نظر به لزوم دید مقامات وقت به وزارت محترم تجارت ملحق گردیــــــده و سپس بعد از سپری شدن یک مدت پس از فعالیت آن در سال ۱۳۵۴ به اساس تصمیم حکومت وقت منحیث یک شرکت سهامی صد فیصد دولتی غرض توسعه صادرات، تزئید حجم تولیدات و بهبود کیفیت آن و کمک به مولدین این صنعت با سرمایه ابتدایی دو میلیون افغانی تاسیس و شروع به فعالیت نمود. که با وصف مشکلات، شرکت متذکره فعالیت نورمال داشته و سرمایه ابتدائی آن در ظرف پنجسال به بیست میلیون افغانی ارتقا نموده است.
در سال ۱۳۶۴ نهاد متـذکره به اساس تجویـــز مقامات ذیصلاح وقت به تصـدی دولتی تغییر شخصیت حقوقی نمود . متعاقباً به اساس فیصله حکومت وقت در ربع آخیر سال ۱۳۷۰ تصدی مذکور به شرکت سهامی مختلط با سهامت  ۶۰% جانب سکتور خصوصی و ۴۰% جانب دولت با سهم ابتدائـی ۵۰۰ میلیون افغانی پول مروجـه وقت ، تغییر شخصیت حقوقی نموده رسماٌ به فعالیت آغاز نمود .
شرکت دولتی انکشاف صنایع دستی در سال ۱۳۷۰هجری خورشیدی به فعالیت آغاز کرد و در سال ۱۳۹۹از مرکز سهامی به شرکت دولتی انکشاف صنایع دستی تغییر حقوقی کرده است.
شرکت دولتی انکشاف صنایع دستی نخستین بار از آغاز سال ۱۴۰۱ فعالیت هایش را در بخش صنایع دستی آغاز نموده و برای بش از یک هزار تن به گونۀ مستقیم و غیر مستقیم زمینه کار را فراهم کرده است. مسوولان این شرکت می گویند که در هژده سکتور از جمله ساخت لباس‌های افغانی، وسایل تزیینی و گونه‌های دستکول وطنی از چرم فعالیت دارند. ایشان می افزایند که برای گسترش هرچه بیشتر فعالیت های تجارتی این شرکت باید مقامات ذیصلاح توجه نمایند زیرا این نهاد در کنار مزیت های اقتصادی ممثل فرهنگ اصیل و باستانی کشور می باشد. بناء از لحاظ فرهنگی و هنری ایجاب می کند تا تا این فرهنگ دیرینه و باستانی کشور کماکان زنده بماند و در نمایشگاه های بین المللی بتوانـد با سایر کشورها رقابت نماید.
احمد فردین ضیایی، رئیس شرکت انکشاف صنایع دستی می گوید که خانم‌های که در صنعت صنایع دستی مصروف کار و فعالیت استند، این‌ها اکثرا در خانه‌های‌شان کارگاه دارند، تولیدات دارند و از خانه‌های‌شان با ما همکاری دارد وی علاوه می نماید که  از ابتدای فعالیت شرکت بعد از تحولات اخیر شرکت توانسته است که بخش های شرکت های اساسی و غیر اساسی رشد ۶۵٪ درصدی داشته است.
گفتنی است که شرکت انکشاف صنایع دستی در راستای رشد نرخ تولیدات، انکشاف صادرات و توسعه صنایع دستی به هدف اشتغال زایی، ارتقای مستمر و پایدار اقتصادی ملی، استفاده بهینه از منابع تولید داخلی و پاسداری از دارایی های شرکت و تامین سود پایدار و روبه رشد با استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف شرکت کار و فعالیت می نماید.
راهکار ریاست عمومی شرکت های دولتی وزارت مالیه اینست که از طریق احیای مجدد شرکت صنایع دستی که معرف و پاسدار فرهنگ اصیل و باستانی کشورست، بتواند تولیدات و صنایع دستی کشور را به جهان معرفی نماید و از طریق آن گوشه ی از فرهنگ ملی ما به جهان شناسانده شود و از سوی دیگر بخش از درامدهای حاصله از تولیدات آن شرکت را به خزانه ملی کشور واریز نماید. در کل هدف استراتیژیک ریاست عمومی شرکت های دولتی وزارت مالیه اینست تا به کمک و همکاری رهبری وزارت مالیه تمام شرکت های دولتی را به صورت تدریجی به پا ایستاده نماید تا ضمن کاریابی برای شهروندان کشور، گام های اساسی را برای افزایش عواید ملی و رشد اقتصادی کشور برداشته شود. دور نخواهد بود تا افغانستان بتواند دوباره به ثبات اقتصادی و رشد پایدار مالی برسد.
با احترام
اداره