نگاهی بر فعالیت مجدد شرکت دولتی شکر بغلان

SOCs logo.jpg

مسئوولان در شرکت دولتی شکر بغلان می گویند که کار بازسازی و ترمیم کاری فابریکه بغلان پایان یافته است و هم اکنون در حدود ۱۰۰ تن مصروف کار در این فابریکه می باشند. قرار است که در آینده های نزدیک تولیدات آن شرکت به بازار عرضه شود. مطابق گزارش های رسیده، اگر فعالیت های شرکت دولتی شکر بغلان توسعه و گسترش یابد ظرفیت رفع نیازمندی ۳۰ درصد از مجموع بازار کشور را دارا بوده و امکان توسعه بیشتر را نیز در آینده های نزدیک خواهد داشت.
گفتنی است که شرکت دولتی شکر بغلان در سال ١٣١٩هجرى شمسى به عنوان تنها فابریکۀ تولید شکر کشور به کمک آلمان تاسیس و فعال شد. این کارخانه تا سال ١٣٧٠ شمسی تولید داشت اما بعد از آن به اثر تشدید جنگ‌های داخلی از فعالیت باز ماند. شرکت نامبرده در سال ١٣٨۵ به کمک مالی و تخنیکی کشور آلمان فعال مجددا فعال گردید و به دولت افغانستان تسلیم داده شد. اما متاسفانه بنا بر نبود توجه، عدم دید استراتیژیک و عدم حمایت دولت شرکت نامبرده از سال ۱۳۸۸ به رکود مواجه گردید و الی سال جاری خورشیدی چرخه فعالیت آن متوقف بوده و فعالیت اساسی نداشت.
با آمدن تحولات اخیر در کشور، هیئت رهبری ریاست عمومی شرکت های دولتی وزارت مالیه در همآهنگی با هیئت مدیرۀ آن شرکت فعالیت های نظارتی خویش را جهت بازسازی و ترمیم کاری فابریکۀ نامبرده شدت بخشیدند که در پی آن هم اکنون کاربازسازی فابریکه نامبرده تکمیل گردیده و قرار است که در آینده های نزدیک فعالیت های تجارتی شرکت آغاز گردد و محصولات آن به بازار عرضه شود.
اگر نگاهی گذرا به گذشته این شرکت بیندازیم در می یابیم که شرکت دولتی شکر بغلان بزرگترین تامین کننده شکر مورد نیاز افغانستان بوده و سالانه میلیون ها افغانی به کشور درآمد زایی می نمود، در آن زمان این کارخانه پیش از این حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ جریب زمین لبلبو کشت شده ولایت بغلان را پروسس و از آن در حدود ۶۰۰ تن بوره تولید می‌شد. هم اکنون نیز شرکت مذکور دارای پتانسیل های بالقوه می باشد که با اتخاذ برنامه های راهبردی و تجمیع این ظرفیت ها و با ترویج و توسعه زمین های کشت لبلبو در آن و نیز افزایش تولید کارخانۀ شکر بغلان، زمینه‌های کار برای هزاران تن از شهروندان فراهم خواهند شد. در همین حال،  به اساس گزارش های واصله شماری‌از باشنده‌گان بغلان و کارگرانِ کارخانۀ شکر بغلان نیز انتظار دارند که با زمینه‌سازی برای افزایش تولید در این کارخانه زمینه‌های کار را برای باشنده‌گان این ولایت فراهم گردد.
هیئت رهبری ریاست عمومی شرکت های دولتی نیز برای بهبود فعالیت ها و افزایش تولید این کارخانه برنامه های جامع را روی دست دارند و با اجرای آن ضمن انکه جایگاه تاریخی این شرکت در اذهان اتباع افغانستان زنده می شود، افزون بر آن تولیدات ملی کشور تقویت گردیده، درآمدهای ملی افزایش یافته و برای هزاران تن از شهروندان کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال فراهم خواهد گردید.